الجمعة، 6 نوفمبر 2009

أنا زعلان

أنا زعلان كتيييييييييييييييير اليوم، أحس نفسي في حالة غضب و هيجان كبييييييييييييرة.

أصعب إحساس لما يحس الواحد إنه إنضحك عليه و أخذ مقلب كبير...
من شهرين أو أكثر، بدأت الشغل الجديد، بمرتب محترم بل محترم جدا، كنت فرحان بالشغل و أعطي كل ما عندي...

بعد شهرين و أنا أنتظر المرتب عشان أدفع ديوني و أفرفش لي شوي ، أو أعمل هدية لحبيبي، تفاجأت ب 20 % من المرتب مفقودة. وين راحت، إيش السبب ؟؟؟ سألتهم قالولي إن المرتب إلي كان على الورق لازم نحذف منه مدري كم للضرائب، هذا شي أنا كنت عامل حسابه، لكن مش لهالدرجه!! قالولي عندك مبلغ تدفعه للتأمين، و مبلغ ثاني و ثالث و رابع، يعني ما يبقى من المرتب إلا الشي القليل، و كمان، قالو لي إنهم يقسموا المرتب السنوي على 13 شهر مش 12 ، و لازملي أنتظر سنه كاملة لأني مازلت جديد، و بعد سنه يعطوني هذا الشهر. يعني أنا إنضحك عليا بصراحه، ما كنت فاكر كل هذا يجيني منهم و أنا كنت فاكرهم ناس شرفاء...

فرنسا معروفه بكثرة الضرائب، كتير فرنسيين يروحوا بلجيكا أو سويسرا هروبا دفع الآلاف للدولة... لكن، أنا ما بيدي حيلة !!! لكن و الله أحس إن الويك إند حأكون زعلان و معصب كتير، الله يسامحهم. إنشالله، لما أرجع على باريس أبحث عن شغل جديد أحسن لي...

و الله أحس حالي حرارتي مرتفعة و ما عندي رغبه في الشغل، قلت أكتب لي هالكلمتين، يمكن تبرد ناري شويه !!

هناك 5 تعليقات:

Billy Elliot يقول...

معليش ان شاء اللة تلاقى شغل براتب احسن بس حاول تهدى اهم حاجة متزعلش نفسك المشكلة ان مفيش اى حل الا الصبر ومرة تانية متزعلش نفسك
وتحياتى ليك

حاير المجهول يقول...

يقول شاعر الأندلس أبو البقاء الرندي في مرثيته:
هي الأيام كما شاهدتها دول من سره زمن ساءته أزمان

وأنا أقول لك ساءك زمن وإن شاء الله ستسرك أزمان ..
أزمة وتعدي وتلاقي لك شغل أفضل بمرتب أعلى تسدد به ديونك وتاخذ هدايا لحبيبك وتفرفش مثل ما تريد :-)
الله يوفقك...

مع حبي وتقديري
ابن دبي

gay-ana يقول...

شكرا لكما ...
بعد ما رجعت للبيت، بردت ناري شوي، و قلت " حسبي الله و نعم الوكيل" ...
الفلوس مش كل شي في الدنيا، فيه حاجات أهم كثير.
لكن المشكل إني ما أقدر أبحث عن شغل جديد لأن عندي حكاية أوراق و بلاوي كثيرة ..

mody-3loshi يقول...

معلش مش تزعل نفسك و فعلا حاول تدور على شغل احسن من دة و ربنا هيوفقك يا جميل و تلاقى شغل كويس و لما تلاقية ابقى اعزمنا بقى على اى حاجة هههههههههههه((داخل على طمع)))

مثلي من الشمال يقول...

ما يهممممك الايام الجاي اكيييد احلى وحتلاقي شغل براتب احسن بس المرة الجاي استفسر عن كل صغيرة وكبيرة قبل بداية العمل وبتمنالك حياة سعيدة دائما تشااااو